Norge guiden...

Tänkte göra en liten Norge guide för er som är intreserade.

1. Borstad

Bostader är inte så himla svårt att skaffa, priserna är dock väldigt varierande. Ett normal pris för en 2 rummare och kök ligger på ungefär 7000 nok (om den inte ligger i Oslo)
I Oslo är allt mycket dyrare, det är ju världens nästa dyraste stad efter Tokio. Där kan du räkna med att får betala 7000 för en liten liten 1:a.
Så bästa tipset från mig är att bosätta sig utan för Oslo. Jag bor i Moss en lagon stor stad, bra shopping & bra uteliv även många cafeer & restauranger.
Men om man verkligen vill åka upp hit för att jobba och spara en massa pengar så är det vanligt att bo inneboende hos någon. På www.finn.no kan man kolla på bostäder och även jobb.

2. Jobb

Jobb är det minsta bekymret man har här. Om man vill ha jobb snapt är det bästa att gå till ett bemaningsföretag som tex. www.adecco.no . Där har man en intevju med dom & dom frågar bla. vad man vill jobba med, vilken utbildning man har & hur mycket man är berädd att jobba. Men naktdelen med att gå igenom ett bemaningsföretag är att man får aningen mindre betalt än att vara anstäld direkt genom ett företag.
Så man kan självklart gå direkt till företagen och söka jobb, men det går mycket snabbare genom ett bemaningsföretag.

3. Vad ska jag tänka på innan jag flyttar upp?

Jag gjorde inte alls mycket innan jag flyttade upp eftersom jag fortfarande ville vara skriven i Sverige.
Det man ska göra när man kommer till Norge för att jobba är att gå till skatte kontoret och fixa ett skatte kort, som det heter. Där anger du hur länge du ska bli här, var du ska jobba & hur mycket du tror du kommer tjäna på tiden du ska vara här.
Du får även ett tillfäligt norskt personnummer från skattekontoret. Det är väldig viktigt att få detta. För utan ditt norska person nummer kan du inte fixa bankkonto eller telefon kort till mobilen. Här måste man anmäla sig innan du kan aktivera ett nummer.
Tänk också påatt om du börjar jobba utan ett skatte kort så drar dom aotomatiskt 50 % skatt (treck som det heter på norska) och det vill man ju inte. Så skatte kort är det du bör tänka på i första hand.

Ja det var nog det jag ville få med, om ni har fler frågor så kan ni skriva dom i komentars fältet, så svara jag på dom =)


Kommentarer
Postat av: Linden

Ååå vad bra, har underat ett tag på att åka upp till Norge. Kul med tips!

2008-09-21 @ 23:30:16
Postat av: hanna

Bra tips bruden

2008-09-22 @ 17:45:24
Postat av: annine

Jätte bra tips, allt man behöver veta ju.

2008-09-27 @ 12:37:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0